Skip to content

Asteria Expeditions: Nederlandstalig begeleide groepsreizen en reizen buiten het gewone

Reisverslag 90° Noorderbreedte

De geografische Noordpool is één van die plaatsen op aarde met een mythische bijklank. Dankzij het doorzettingsvermogen en de pioniersgeest van de eerste poolontdekkingsreizigers gaf de Noordpool beetje bij beetje een deel van haar geheimen prijs. Ook vandaag nog is een reis naar 90°N een bijzondere onderneming en blijft het aantal mensen dat op de geografische Noordpool gestaan heeft beperkt. Deze buitenkans viel ons in juli 2014 te beurt en grepen wij met beide handen aan.

Wij varen naar de Noordpool met de krachtigste atoomijsbreker ter wereld: de '50 let Pobedy' of nog '50 Years of Victory'. Dankzij een vermogen van 75.000pk haalt dit schip een kruissnelheid van 21 knopen. Ervaring van vorige poolexpeditiecruises leert ons dat traditionele ijsbrekers het ijs steeds met het grootste ontzag benaderen en vermijden waar mogelijk. Niet zo bij '50 Let Pobedy' die het ijs gretig opzoekt en er doorklieft als een mes door boter. Spectaculair om te zien hoe dik pakijs bij het eerste contact met de atoomijsbreker een aantal scheuren aan de oppervlakte vertoont om daarna onherroepelijk te breken en baan te maken voor deze krachtpatser.

Klik op onderstaande foto's voor de grotere versie

Moermansk, thuishaven voor de Rosatomflot - de Russische atoomvloot Naast de '50 let Pobedy' telt de vloot nog 5  atoomijsbrekers van de Arctica-klasse Het schip laat Moermansk achter zich laat en vaart door de Kola Fjord, richting Barentszee Genieten van het uitzicht vanuit onze kajuit Perfecte reflectie Een Kleine jager - een soort Skua - komt piepen De avondgloed van de poolzon die hier niet onder gaat Walrusmoeder met zogend jong


Inschepen doen we in Moermansk, thuishaven voor de Rosatomflot, zeg maar de Russische atoomvloot. Naast '50 let Pobedy' telt de vloot nog 5 andere atoomijsbrekers van de Arctica-klasse waarvan ons schip het meest recente en krachtigste is. De aanwezigheid van de Russische nucleaire ijsbrekervloot en het militaire karakter vertaalt zich ook in de logische strenge veiligheidsmaatregelen. Alvorens de haven binnen te rijden om in te schepen ondergaat elke bezoeker een extra paspoortcontrole.

Wij rijden verder en zien de '50 let Pobedy' aan de kade liggen. De eerste indruk van het felrood en zwarte schip is er één van pure kracht. Het is nog imposanter dan ik gedacht had. Je ziet meteen dat dit vaartuig gebouwd werd om ijs te trotseren in de meest barre omstandigheden. Het geeft vertrouwen te weten dat de '50 let Pobedy' de komende 10 dagen onze 'thuis' zal zijn in onze queeste naar de Noordpool.

Bij het aan boord gaan worden we aan de hangbrug verwelkomd door expeditieleider Jan Bryde en de expeditiestaf. Wij betrekken een ruime en comfortabele kajuit die normaliter voorbehouden is voor de officieren. Het schip wordt immers ook door de Russische Federatie ingezet voor reguliere activiteiten zoals het ijsvrij maken/houden van vaartroutes door het escorteren van vrachtschepen of ter ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek in de Arctische regio. De '50 let Pobedy' is immers een echt werkschip en werd niet gebouwd voor toeristische doeleinden. Geen buitengewone luxe aan boord, maar wel voorzien van alle comfort en zelfs dat tikkeltje meer. Zo is er ook een zwembad en sauna, een bibliotheek met vooral uitgebreid naslagwerk over Arctica en niet te vergeten de scheepsbar.

Klik op onderstaande foto's voor de grotere versie

De zodiac vertrekt voor een landing Doel voor vandaag: landing op Franz Josef Land Tijdens de Koude Oorlog was de gehele eilandarchipel gesloten gebied voor reizigers Dicht bij de noordpool is de vegetatie minimaal, hier vinden we verschillende mossen en grassoorten Restanten van menselijke activiteiten op Franz Josef Land Verlaten hondenkennels op Tikhaya Bay, Franz Josef Land In verbazend goede staat, dit rollend materiaal uit een ver Sovjetverleden De '50 let Pobedy' voor anker voor Franz Josef Land


Onder leiding van de expeditiestaf worden we in kleine groepen onderverdeeld voor een rondleiding doorheen het schip. Wat meteen opvalt, is dat de brug veel ruimer is vergeleken met andere expeditieschepen. Het schip hanteert een open brug beleid: als passagier ben je er steeds welkom. Het is dan ook een bevoorrechte plaats om de ijsbreker in actie te zien of dieren te spotten.

's Namiddags is er de officiële verwelkoming en verplichte safety briefing. Wij maken kennis met de kapitein en de officieren, de expedition staff, de hotel staff en de andere passagiers. Er zijn niet minder dan 25 nationaliteiten aan boord! Wij zijn de enige én eerste Belgen aan boord.

Om 19u gooit '50 let Pobedy' de trossen los en begint onze unieke reis. Vanop het opperdek zien wij hoe het schip Moermansk achter zich laat en door de Kola Fjord, richting Barentszee vaart.

Tijdens onze eerste volle dag op zee varen wij noordwaarts door de Barentszee.
Er is volop tijd om het schip verder te ontdekken. In de voormiddag de 'lifeboat drill: wat te doen bij een zeer onwaarschijnlijk rampenscenario waarbij het schip moet verlaten worden... Een verplichte oefening voor alle passagiers bij elke expeditiecruise. In de loop van de namiddag kan elke passagiers zijn/haar rubberlaarzen passen en ophalen voor gebruik tijdens de expeditiecruise. De dag wordt afgesloten met de 'Captain's Welcome Cocktail Party', gevolgd door het 'Welcome Dinner'.

Klik op onderstaande foto's voor de grotere versie

Het schip heeft ook een helikopter aan boord voor het scouten van het ijs op de route Vanuit de lucht is nog eens duidelijk hoe gemakkelijk het schip zich een weg baant door het dikke pakijs Zover het oog reikt niets anders dan ijs... Genieten van het uitzicht vanuit ozne kajuit We landen terug op het achterdek van het varende schip Rubini Rock, een indrukwekkende rotsformatie uit basalt Op de kliffen van Rubini Rock nestelen meer dan 50.000 vogels Kunstenaar aan boord


Dag 2 op zee is zeer mistig. Wij varen verder noordwaarts door Franz Josef Land. Dit jaar stoten wij uitzonderlijk vroeg op ijs (79°57N). Reeds in de vroege namiddag komen we in zwaar pakijs terecht en kunnen wij voor de eerste maal bewonderen hoe het schip het ijs breekt. De gevreesde bruuske schok- en schommelbewegingen blijven hierbij uit. Je kan het best vergelijken met de bewegingen die je ervaart bij een sneltrein.

Het schip heeft naast zodiacs ook een helikopter aan boord. Deze wordt gebruikt voor het scouten van het ijs op de route van het schip en wordt ook ingezet voor passagiers bij landingen en sightseeing tours. Daarom krijgen de passagiers vandaag een 'helicopter briefing'. Helaas laten de weersomstandigheden met de hevige mist en de grote ijsformatie niet toe om aan land te gaan. Hopelijk hebben wij meer geluk op onze terugreis en kunnen wij dan wel Tikhaya Buktha bezoeken. Nu moeten wij ons van op het schip tevreden stellen met een glimp van dit oude Russische poolstation dat opduikt in de mist. Eerder die dag hadden wij een interessante lezing bijgewoond van expeditielid Mitya (Rus) over Tikhaya Bukhta. Niet getreurd want het schip brengt ons tot vlakbij Rubini Rock (80°19N), één van de grootste kliffen waar meer dan 50.000 vogels nestelen. Dit zorgt voor een gemiddeld geluidsniveau van 90dB.

Dat het schip buitengewoon wendbaar en manoeuvreerbaar is, blijkt ook uit de 'Iceberg Kiss' (81°02N) waarbij de kapitein de ijsbreker 'parkeert' op een armlengte van een kleine ijsberg die ingekapseld zit in het pakijs. Zowel Rubini Rock als de ijsberg zijn een eerste hoogtepunt. Het volgende hoogtepunt volgt in de nacht van 17 op 18 juli wanneer om 2u's nachts de aankondiging komt 'Polar bear in sight of the ship' (81°44N). In de nevel ontwaren wij een eenzame wijfjesijsbeer. Ze reageert schichtig en maakt zich dan ook snel uit de voeten.

Vrijdag 18 juli - mistig - een hele dag in het pakijs, de natuurlijke habitat voor '50 let Probedy' die zich schijnbaar moeiteloos een route baant door het soms dikke (pak)ijs.
's Namiddags bezoeken wij met een 20-tal personen de machinekamer, het kloppende hart van onze imposante machtige ijsbreker. 's Avonds is er de ludieke 'Poseidon ceremonie', verzorgd door de volledige expeditiestaf en gevolgd door een BBQ Diner op het dek.

Klik op onderstaande foto's voor de grotere versie

Spectaculair om te zien hoe het pakijs bij het eerste contact eerst een aantal scheuren vertoont om daarna onherroepelijk te breken en baan te maken voor de atoomijsbreker Je kan het best vergelijken met de bewegingen die je ervaart bij een sneltreinHet schip laat Moermansk achter zich laat en vaart door de Kola Fjord, richting BarentszeeSporen van een ijsbeer op het ijs Perfecte reflectie De geografische Noordpool komt dichterbij Annick en Claude met de expeditieleider Alles op dit schip is gewoon 4x groter dan bij een traditioneel vaartuig


Zaterdag 19 juli - de Noordpool komt dichterbij.
Wij maken van de gelegenheid gebruik om een doosje artisanale Belgische pralines met Wodka aan de kapitein te overhandigen. Een gebaar dat zeker gesmaakt wordt want een paar dagen later wordt Annick uitgenodigd in het bureau van de kapitein en overhandigt hij haar een aantal persoonlijke filmpjes die o.m. ijsberen en het schip tonen. Tijdens de 'Captain's cocktail' vernemen wij van de kapitein dat '50 let Pobedy' n.a.v. de Olympische winterspelen in Sochi, de Olympische vlam naar de Noordpool gebracht heeft.

Zondag 20 juli - prachtige zonovergoten dag en geen zuchtje wind
Een volledige dag op de geografische Noordpool: wij bereiken de geografische Noordpool (90°N) op zondag 20 juli 2014 om 2u37 's nachts. Iedereen verzamelt op het voordek voor de collectieve toast met het obligate glas bubbels in een uitgelaten ontspannen sfeer. Het besef dat alles en iedereen op aarde op dat moment letterlijk onder jou staat is bijzonder. Hierna zoekt iedereen opnieuw het bed op om de volgende dag ten volle te genieten van de volledige dag op de geografische Noordpool. De ijsbreker zoekt intussen een geschikte plaats om in het ijs te parkeren zodat iedereen veilig van boord kan gaan. Na het ontbijt kan iedereen van boord om ten volle te genieten van zijn/haar dag op de Noordpool.

Eerst is er een korte gemeenschappelijke ceremonie. Iedereen gaat in een grote cirkel staan en respecteert een minuut stilte, gevolgd door een korte speech van de kapitein. Hierrna volgt de 'Walk around the world', iedereen wandelt in een paar minuten 'rond de wereld'. Vervolgens is iedereen vrij om deel te nemen aan een aantal 'activiteiten':

  • 42 'moedigen' nemen een duik in het koude Noordpoolwater en ontvangen daarvoor een ludiek certificaat
  • De 90°N North Pole borden dienen samen met het schip als ideale achtergrond voor talrijke fotoshoots
  • Vooraan het schip hangt een lang touw waarmee je kan veinzen het schip voort te trekken
  • Na de middag staat er een hike in de omgeving gepland, maar deze wordt ingekort omwille van het terrein: diepe sneeuw waarin je wegzakt
  • Relaxen in de zon en genieten van het moment in de wetenschap dat je op dat moment op het dak van de wereld staat

We bereiken de geografische Noordpool (90°N) op zondag 20 juli 2014 om 2u37 's nachts Iedereen gaat in een grote cirkel staan en respecteert een minuut stilte'Walk around the world': iedereen wandelt in een paar minuten 'rond de wereld'Vooraan het schip hangt een lang touw waarmee je kan veinzen het schip voort te trekken Claude waagt zich aan een duik in het ijskoude sop... brrrr! Voorbereidingen voor de meest Noordelijke BBQ ter wereld... Met mijn hand raak ik even de boeg aan van dit reusachtig beest Asteria Expeditions op de geografische Noordpool!


's Middags is er de meest noordelijke barbecue ter wereld op het ijs. Rond 17u00 moet iedereen terug aan boord zijn met aansluitend vertrek. Voor het vertrek vindt de ceremonie met de tijdscapsule plaats. De tijdscapsule, een metalen buis van 1,5 m en diameter van 10 cm bevat een aandenken van elke passagier die dat wenst.

Op onze terugreis bezoeken we 2 plaatsen op Frans Jozef Land. Tikhaya bay en Champa Eiland. Tegettof moeten we spijtig laten liggen, want de mist steekt op en de kans dat er ijsberen zitten is te groot. We varen terug richting Moermansk. Deze reis heeft een bijzonder grote indruk nagelaten op iedereen aan boord. We stonden op het dak van de wereld!

De meest noordelijke BBQ ter wereld op het ijs...

Op 20 juli, om 3u57 's nacht schreef ik het volgende in mijn dagboek:

'Op 20 juli 2014 om 2u37 in de morgen stond ik op het dak van de wereld.
Een emotioneel moment.

Op dinsdag 15 juli 2014 zijn we met 122 passagiers vertrokken aan boord van de nucleaire ijsbreker '50 years of Victory', de krachtigste atoomijsbreker ter wereld vanuit de militaire haven in Moermansk, waar de volledige ijsbreker atoomvloot van Rusland ligt.

Op donderdag 17 juli zaten we al in het ijs rond Franz Jozef Land en een goede 3 dagen later stonden we op de geografische Noordpool, 90 ° Noord. Een ongelooflijk prachtig moment met zonneschijn aan de hemel in het midden van de nacht. Deze tijd van het jaar schijnt de zon 24u per dag bijna op zijn hoogste punt. Zo voelt het ook, warm. De temperatuur is zeker positief en er stond quasi geen wind.
Terwijl de kapitein probeert om 90.00.000° op zijn gps te krijgen, staan we met 122 passagiers, alle leden van het expeditieteam en sommige andere crewmembers op de boeg van het schip een glas champagne in de hand. Het is midden in de nacht en we staan met een zonnebril op het dek champagne te drinken. Het voelt allemaal even buitengewoon, onnatuurlijk en ongeloofwaardig voor ons aan en toch is het echt. We toasten op een aangename welkom op 90° graden noord. Dit schip laveerde door een bevroren oceaan, op sommige plaatsen was het ijs zelf 4m dik, maar niets, maar dan ook niets is te moeilijk voor deze nucleaire ijsbreker.

Schuddend en met een kracht van 75.000 pk bereiken we deze magische plaats op aarde. Jan, onze expeditieleider komt al zijn passagiers vervoegen, hij begroet ze één voor één en heet ze welkom op 90° Noord. Iedereen neemt filmpjes en foto's en toast met elkaar. We zijn allen verenigd in het feit dat we lang uitgekeken hebben naar dit moment en dat we bij de happy few zijn die dit ooit mogen meemaken in hun leven. Iedereen, maar dan ook iedereen, al die miljarden mensen op onze aardbol bevinden zich op dit huidige moment onder ons. Een raar gevoel.'

Nu hebben we nog wat tijd om te rusten, binnen een goede 3u hebben we een volledig dagprogramma op het ijs. We overnachten op de geografische Noordpool in een warme kajuit, een super gevoel als je weet dat sommige die de The Latst Degree doen, hier soms overnachten in hun tentje in de maand april terwijl het -20°C is.

Terwijl het schip zich parkeert in het ijs en zich zo laat vastvriezen, slapen we nog eventjes. Morgen stappen we gewoon via de gangway van het schip op het ijs en staan we lekker op de bevroren oceaan. Heel spannend.

De '50 Years of Victory'

De 50 Years of Victory

De '50 Years of Victory' werd in 1989 in Sint-Petersburg gebouwd en was initieel ontworpen om de vaarroutes ten noorden van Rusland open te houden tijdens de winters.

Het schip koppelt zijn fenomenale kracht en hoogtechnologische ijs- brekercapaciteiten aan een uiterst aangenaam comfort voor zijn passagiers.

Hiermee behoort het schip tot de krachtigste en meest gesofisticeerde poolijsbrekers ter wereld en het is één van de zeer weinige schepen die ooit de noordpool bereikten.

Lees verder

 

Reisweg



Klik op de kaart voor een grotere versie.


In de kijker

Noordoost-Groenland met Île de France AANRADER
14-daagse Nederlandstalig begeleide poolexpeditie, van 30 augustus tot 12 september 2021

Ontdekking van Lapland - Shortbreak AANRADER
5-daagse Nederlandstalig begeleide groepsreis, vertrekken van 15 december 2020 tot 6 april 2021

Nieuwsbrief

Schrijf nu in op onze elektronische nieuwsbrief en blijf automatisch op de hoogte van onze nieuwe programma's.

Inschrijven

Volg ons ook op Facebook - facebook.com/AsteriaExpeditions

Volg ons Instagram - instagram.com/asteria_expeditions/

Volg ons ook op Pinterest - pinterest.com/asteriaexpedit/

Asteria Expeditions
Reislicentie A 1095
Informatie & reservatie:
Tel.: +32 (0)50 33 25 10 (ma - vrij)
E-mail: info@asteriaexpeditions.be
Of via een erkende reisagent